Panama en Kuna Yala - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Ruud Westra - WaarBenJij.nu Panama en Kuna Yala - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Ruud Westra - WaarBenJij.nu

Panama en Kuna Yala

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

30 November 2009 | Panama, Panama-stad

Afgelopen woensdag ben ik met de Ticabus richting Panama City vertrokken. Het retourtje vanaf San Jose kostte mij maar 52 dollar en dat was het zeker waard! De 17-uur durende trip was weliswaar lang maar het uitzicht was prachig en je leert veel andere mensen kennen. Zo zat ik naast een 60-jarige Amerikaan die zijn hele leven bij de US Customs gewerkt had en mij dus alle ins en outs van de drugssmokkel verteld heeft. We vertrokken 12 uur ´s middags en kwamen 4 uur in de ochtend Panama City binnengereden, zonder slaap en zo stijf als een strijkplank. Ik heb meteen ingecheckt bij mijn hostel en toen nog een paar uurtjes op één oor gelegen. Om 8 uur vertrok ik met een in Cuba geboren Canadees richting de Mariflores sluizen in het Panama Kanaal. We hebben een gigantisch containerschip door de sluizen zien gaan en ook kleinere schepen. Daarna nog het museum bezocht en toen het lunchtijd werd heb ik een taxi naar de Amador Causeway gepakt. Daar heb ik een fiets gehuurd en ben ik 2 uurtjes gaan fietsen op dat prachtige verlengstuk van de stad waarvanuit je een mooie foto kan nemen van de skyline. Ik was nog moe van de reis en had wel zin in een lekkere massage, dus ik de taxichauffeur vragen of hij een goed massagesalon wist en die kende hij wel, ´bonita chicas´ was het zeker! Eenmaal aangekomen ging de deur open en stonden er 10 schaars geklede dames voor mijn neus... Wat bleek nu, dit was een massagesalon met een zogeheten ´happy end´ wat dus meer een bordeel is dan een massagesalon haha. Ik dus vragen aan de taxichauffeur of er ook een echt professioneel massagesalon was, en toen wees hij met zijn vinger naar de balie. ´Breng me dan maar naar het winkelcentrum´ zei ik tegen hem. Spotgoedkoop geshopt en mijn rug nog laten kraken voor 6 dollar, hoe bedoel je goedkoop?! Die avond nog even gezellig in het hostel gezeten en toen op bed gegaan omdat er een druk programma voor de boeg stond.

San Blas

Om 04:30 vertrok mijn taxi naar de San Blas Archipel, een eilandengroep van 400 eilanden aan de Caribische kant van Panama. Hier wonen nog steeds indianen in hun traditionele levenstijl. Het leek mij leuk om dit mee te maken dus besloot ik er ook 4 dagen te gaan wonen. Elke dag gingen we weer andere eilandjes bezoeken en de ene was nog mooier dan de ander. De allermooiste vond ik ´Isla Perro´ oftewel ´Dog Island´ omdat er welgeteld 1 hond woont. Dit was een prachtig tropisch eiland waarvan iedereen wel eens 1 droom gehad heeft. De prachtige witte stranden werden omgeven door een azuurblauwe zee met daarin een gezonken schip uit de piratentijd. Hier heb ik de hele middag gesnorkeld en verscheidene vissoorten gezien waaronder een school Dora´s (die blauwe vis uit Finding Nemo).

Ik ben net weer aangekomen in Panama City na een lange reis vanaf de Caribische kust, dus ik ga nu even douchen en dan weer lekker goedkoop shoppen en vanavond wil ik naar de bioscoop, die hier ook maar 3 dollar is. Dinsdagavond ga ik weer met de bus naar Costa Rica en dan vertel ik jullie de rest over mijn weekje Panama!

Groetjes vanuit Panama City,
Ruud

• 30 November 2009 - 18:30

Colega:

valt me toch weer van je tegen ruud , dat je dat niet gedaan hebt;)

zou een goede "experience" voor je zijn geweest ;) haha

Seee YOuuu

• 30 November 2009 - 19:11

Hee! Wat gaaf zeg, dat je zo een beetje rond kunt trekken daar! Hier ben je in anderhalf uur het hele eiland rond, dus dat zit er voor ons niet in!

Ik ben erg benieuwd naar wat foto's van die eilanden van je, misschien maakt het zo'n indruk dat wij er ook nog eens heen willen ;)

Fijne reis nog!!

Groetjes vanaf Curacao

• 30 November 2009 - 20:37

Oma:

Ruud zojuist een reactie naar Wouter en Marian getypt, Maar dat lees jij ook wel Dit is toch de wereldkrant. Wat zien jullie toch onnoemelijk veel. Oma heeft de wereld atlas steeds op de hoge tafel liggen.Niemand heeft er last van Ik geniet erg van jullie verslagen Iedere dag om half 7 ben ik alweer nieuwsgierig.Vanmorgen nog even naar je Moeder gebeld ,want dan hoor ik Simme even brabbelen voor de telefoon Ook ben ik naar 3 verjaardagen geweest ik word dan fijn opgehaald en weer thuisgebracht Afgelopen Zaterdag door je neef Niek Heen en terug uit Joure Ruud veel liefs van Oma

• 02 December 2009 - 08:44

André Westra:

Hé neef,

Weer prachtige dingen mogen zien en meemaken dus.

Geniet er met volle teugen van, dit neemt niemand je meer af!

Tut,
    Dre en Marjolein

• 04 December 2009 - 09:29

Tante José:

Die Ruud, niet te geloven wat jij toch allemaal doe daar! Wat een globetrotter! Heerlijk, geniet er maar goed van. Is het eten wat te eten daar, en zijn de bedden wel lang genoeg voor jou?
    Hartelijke groetjes, van Ome Pieter en Tante José

• 08 December 2009 - 07:15

Erik:

Snorkelen is cool he.
    Hehe ik vond het snorkelen laatst zo leuk.
    Maar je weet het he

Kijk uit voor die scherpe zee-egels.

Doei doei,
    Erik

www.loesenerik.blogspot.com

• 08 December 2009 - 07:15

Erik:

Snorkelen is cool he.
    Hehe ik vond het snorkelen laatst zo leuk.
    Maar je weet het he

Kijk uit voor die scherpe zee-egels.

Doei doei,
    Erik

www.loesenerik.blogspot.com

• 08 December 2009 - 22:00

Heit En Mama:

Wij vinden het erg leuk om die verhaaltjes van je te lezen,een talent wat meer aandacht verdiend.Er zijn ook nog genoeg anderen die ze lezen maar geen reactie plaatsen.Voor het geval dat je denkt dat niemand ze leest.Dus door gaan er mee hoor.Ik ben blij dat wij met je skypen,hoef ik niet steeds te typen.Wij krijgen wel complimentjes over je schrijfstijl.Later maar een mooi boek over reizen schrijven. xxxx mama

• 09 November 2016 - 13:37

Kim:

Hoi Ruud,

Ik heb even een vraag. Ik ben via google op jouw blog terecht gekomen en nu zag ik dat jij vanaf
    Costa Rica naar Panama bent gegaan met de Ticabus.

Eind Januari dit jaar ga ik ook 7,5 maand stage lopen in Dos Palmas, Costa Rica. En nu ben ik ook druk bezig om tussendoor een tour naar Panama te boeken aangezien je na 90 dagen Costa Rica even moet verlaten.

Mijn vraag aan jou is nu, kun jij mij hier meer over vertellen waar jij deze busreis hebt geboekt? En welk hostel heb jij geboekt? Ik weet eigenlijk zelf niet zo goed hoe ik dit moet boeken en wat ik moet boeken.

Ik hoop dat jij mij wilt helpen.

Zou je mij een email kunnen sturen?
    kimjoon92@hotmail.com

Groeten,