Feliz Navidad y Feliz Año Nuevo - Reisverslag uit La Garita, Costa Rica van Ruud Westra - WaarBenJij.nu Feliz Navidad y Feliz Año Nuevo - Reisverslag uit La Garita, Costa Rica van Ruud Westra - WaarBenJij.nu

Feliz Navidad y Feliz Año Nuevo

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

01 Januari 2010 | Costa Rica, La Garita

Voordat ik met mijn verhaal begin wil ik iedereen hier een gelukkig en gezond 2010 toewensen!

Sinds mijn laatste verhaal zijn er vele dagen voorbij gevlogen, en in die dagen zitten natuurlijk ook een paar feestdagen, niet alleen in het koude Nederland maar ook in het tropische Costa Rica.

Ik was dus heel erg benieuwd hoe dat hier gevierd ging worden. Ik ben objectief gezien ook maar een toerist hier, en veel mensen ken ik niet dus het leek er lange tijd naar uit te zien dat ik kerst zou vieren met de kalkoen, die langzaam op de avond zou verdwijnen totdat ik alleen zat...

Gelukkig waren er bij mij in het hotel geen gasten zodat ik een taxi kon pakken naar de andere Dos Palmas, waar Lisa met haar vriendinnen aan het borrelen was geslagen.

Maarja, om op 1e kerstdag hier een taxi zien te vinden is hetzelfde als immigranten (niet allemaal, en niet racistisch bedoeld) in Nederland, je ziet ze altijd en overal maar als je ze nodig hebt dan zijn ze nergens meer te vinden!

Na 45 minuten wachten kreeg ik mijn gewenste taxi, en 12 dollar later ben ik eindelijk gespot op Dos Palmas! Aangezien het kerst was had geen van ons zin om te koken, dus een logisch gevolg is dat we het lokale caribische restaurant leeg geplunderd hebben om onze maag te vriend te houden. Samen met een flesje wijn en wat sterke verhalen is deze avond toch bestempeld als 'geslaagd!'.

2e kerstdag wordt hier minder uitbundig gevierd en dat was terug te zien aan de vele rode auto's met geel bordje op het dak dat het hotel passeerden. Vandaag was Lisa vertrokken richting een hippiedorp aan de kust en ik zat dus wederom met mijn knuffelbeer onder de kerstboom. Nou geef ik eerlijk toe dat ik niet veel praat, maar dat behaarde stuk stof geeft geen enkele kik! Al met al een zeer gezellige avond!

5 eenzame nachtjes gingen voorbij...

"Yes, vandaag is het zover, nog even en ik kan zeggen dat ik 'dit jaar' thuis kom!" aldus Ruud op 31 december 2009.
Rustig heb ik naar de avond toegeleefd en toen mijn enige gasten om half 5 arriveerden (2 Leeuwarders die erg lief waren om een zak drop met mij te delen) hebben we aanstalten gemaakt om de gezelligheid op te zoeken in de andere Dos Palmas, waar het iets drukker was (DP 1: 2 personen, DP 2: 30 personen).

Natuurlijk heb ik hier om 5 uur, toen het bij jullie (althans voor degenen die überhaupt in Nederland waren) middernacht deel 1 gevierd via de webcam. Ik heb het niet lang volgehouden toen ik die heerlijke oliebollen zag maar met de gedachte dat ik hier een nieuwjaarsduik kon maken zonder het koud te hebben en jullie als sneeuwpoppen buiten stonden ging ik toch met een goed gevoel op weg naar 12 uur.

Nadat alle gasten vol zaten van een stuk koe of vis dat net van de kolen vandaan kwam, in de volksmond ook wel barbeque genoemd, ging ik met Peter, Flor en hun hele familie aan tafel om onze maag even eens lekker te laten verwennen!

Een paar uur later was het dan eindelijk zover...

Ik moest naar de WC...

En daar ga ik geen verslag van doen dus doe ik maar verslag van hetgene dat er 2 minuten na kwam!

Het begon met feestmuziek op de radio...tot 30 seconden voor middernacht...het aftellen begon...

In Costa Rica weten ze niet wat spectaculair aftellen is dus het ging zo:

30, 25, 20, 19, 18, 16, 13, 11, 10, 9, 8,..6, 5...3, 2...!!

Op een toon van een versufde professor met een burnout.

Maar toen het middernacht was begon er champagne door onze kelen te stromen en er brandde een orgie van zoenende mensen los.
Toen iedereen elkaar 'Feliz Año Nuevo' had gewenst kwam Peter zijn lading vuurwerk afsteken. De kleurrijke pijlen wisselden zich af met knetterende dozen en het hoogtepunt was pijl nummer 3, deze richtte zijn vizier vlak voor 'take-off' niet in verticale richting maar in de horizontale richting waarnaar er 30 mensen als de bliksem een veilige plek of struik indoken.
Gelukkig zijn er, voor zover ik weet, geen fysieke en/of mentale ongelukken gebeurt en zo konden we het feest vrolijk doorzetten!

Samen met nog 4 andere bikkels ben ik toen het zwembad ingedoken om de nieuwjaarsduiktraditie in stand te houden, helaas zonder fabuleuze UNOX-muts maarja, met deze temperatuur is dat alleen voor de statistieken weggelegd.

Toen ik om 1 uur weer met mijn 2 gasten in de taxi stapte kon ik een pluspunt en een minpunt opmaken van het nieuwe jaar in Costa Rica:

Pluspunt: Het is erg gezellig met de Costa Ricaanse familie hier en om het met verschillende nationaliteiten te vieren.

Minpunt: Wat ontbrak?

- Oliebollen
- Knetterend vuurwerk in elke richting
- Een groot feest waarbij iedereen samen komt en op muziek lekker gaat ouwehoeren en zich als drankorgel gaat gedragen
- Mooie meiden om naar uit te kijken om die 3 zoenen te geven

Volgend jaar dus maar weer mooi in het oude, vertrouwde en zeer koude Les Pays-Bas!

Groetjes uit 'de rijke kust',
Ruud

  • 01 Januari 2010 - 16:08

    Oma:

    Juist thuis gekomen van Niels zijn verjaardag en de laptop open ,en zie een mooi bericht van Ruud Je hebt Oma weer flink verwend met je mooie verslag Tussen alle regels door merkt Oma wel dat je blij zal zijn als de tijd er op zit Je ga dan naar huis met een rugzak vol ervaring, en mooie herrinneringen Dat kan niemand je meer afnemen Oma gaat nu een broodje eten en straks naar een korte kerkdienst voor het nieuwe jaar en zegen daar over te vragen Dat geld ook voor jou Dat je weer fris en gezond mag thuis komen. Veel liefs van Oma. ps; ik heb ook skyp!!

  • 02 Januari 2010 - 19:19

    Dre En Marjo:

    He neef!

    Nog de beste wensen voor 2010! We zijn wat te laat, maar de woorden zijn niet minder waar.

    Lijkt me toch wel bijzonder om met warm weer oud&nieuw te vieren.

    Wij hebben met ouders en schoonouders in H'garijp samengezeten. Onder het genot van een potje Jenga en sjoelbak was het erg gezellig.

    Groetjes!

  • 02 Januari 2010 - 20:40

    Je Moeder:

    He,he, eindelijk weer een stukje van je om te lezen.Wat schrijf je toch vermakelijk,ik zie alles als een film voor me.Met de webcam zag je onze oliebollen en met een beetje fantasie zag ik jou eten.Nou doeiii tot weer op skype,mam.

  • 06 Januari 2010 - 00:13

    Erik:

    Nou, Ruud niet te veel met kalkoenen en teddyberen omgaan he!
    Hopelijk heeft de kalkoen gesmaakt!

    Nog effe snel..
    Een gelukkig Nieuwjaar!

    Groetjes,
    Loes en Erik
    www.loesenerik.blogspot.com

  • 08 Januari 2010 - 08:31

    Roselynn:

    Hahah,

    Ik was zelf in Engeland met oud en nieuw.
    daar gaat het ook heel anders kan ik je vertellen.
    0 vuurwerkt, ze leven er niet de heledag naar toe en indd de oliebollen..

    Maar ja daar komen wij wel weer over heen toch?

    Ik vind je verhalen altijd erg leuk om te lezen.

    Liefs Roselynn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 53229

Voorgaande reizen:

26 Mei 2018 - 03 September 2018

In de voetsporen van Marco Polo

23 April 2018 - 23 Mei 2018

Indrukwekkend Indonesië

13 September 2017 - 23 April 2018

Het grote Kiwi avontuur

08 April 2013 - 10 Mei 2014

Een toekomst in Noorwegen

02 November 2012 - 18 November 2012

Backpacken in de Himalaya

13 April 2011 - 02 November 2011

Op avontuur naar Canada!

08 Oktober 2009 - 23 Februari 2010

Stage in Costa Rica

17 September 2009 - 21 September 2009

London 2009

20 April 2009 - 14 September 2009

Frankrijk deel 3: Alpen & Ardèche

29 Maart 2009 - 04 April 2009

Rome 2009

07 April 2008 - 01 September 2008

Frankrijk deel 2: Val de Cantobre

05 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Frankrijk deel 1: Barbet

Landen bezocht: