Etter et år i Norge / Na één jaar Noorwegen - Reisverslag uit Oksvoll, Noorwegen van Ruud Westra - WaarBenJij.nu Etter et år i Norge / Na één jaar Noorwegen - Reisverslag uit Oksvoll, Noorwegen van Ruud Westra - WaarBenJij.nu

Etter et år i Norge / Na één jaar Noorwegen

Door: Ruud Westra

Blijf op de hoogte en volg Ruud

17 Juni 2014 | Noorwegen, Oksvoll

Een wijs iemand heeft ooit tegen mij gezegd: "Alles loopt zoals het moet lopen." Maar toen ik recentelijk iemand zichzelf zag voortbewegen in een rolstoel trok ik dat advies toch in twijfel en probeerde ik te herinneren wie die wijsneus was die deze nutteloze leus in mijn gezicht had gegooid. Dat kon natuurlijk maar één iemand zijn, en dat was ikzelf. Ik probeer mezelf soms op rare manieren te motiveren realiseerde ik mij toen. En toch schijnt het af en toe te werken, zoals nu, na een jaar in Noorwegen gewoond te hebben. Nouja, dit verhaal heet dan wel zo maar in werkelijkheid woon ik hier nu alweer zo'n 14 maanden. Van de eerste paar maanden zijn jullie, mijn trouwe lezers, inmiddels al op de hoogte, dus nu zal ik jullie vertellen over wat er in 2014 allemaal is gebeurd.

Er was eens een Nederlandse jongen in Noorwegen...toen de klok 12 uur sloeg en daarmee het jaar 2014 inluidde ging deze jongeman samen met zijn familie op bezoek bij de buren waar ze verschillende alcoholische versnaperingen kregen en naarmate de avond vorderde dus ook beter Noors begonnen te praten. Deze jongeman trok zich daar echter niets van aan en ging met twee Noorse vrouwen aan de haal toen zijn ouders het pand hadden verlaten en ingeruild voor een zacht bed. Ik leerde destijds het Noorse synoniem voor overgeven, 'praten met de eland'. De jongeman in dit verhaal slaat trouwens niet op mij, nevens heb ik overgegeven. Ik was alleen getuige.

Zes weken later stond ik in Oppdal op de skipiste. Ik had welgeteld 1 dag ski-ervaring maar dat weerstond mij er niet van om direct bij de eerste poging de top te proberen. Dit kwam mede door desoriëntatie, maar laten we het maar houden bij pure moed. Het ging mij beter dan verwacht af en ik vloog net als een zwerm zwanen naar beneden, in een V-vorm. De rest van de 4-daagse trip verliep naar behoren, en kreeg steeds meer plezier en vaardigheid in het skiën. Dit ondanks het demotiverende gedrag van mijn Noorse klasgenoten, die, terwijl ik trots als een aap op latten de heuvel afging, naast mij gingen skiën op één been, of gewoon achterstevoren. Ach, dacht ik, dit is maar een paar daagjes, de rest van het jaar kan ik hun weer uitlachen tijdens het voetballen.

Het klinkt allemaal als een fantastische school nu ik doorga met het volgende stuk betreffende een reis naar Los Angeles, maar dat komt omdat als ik alle details doorneem het wel erg langdradig gaat worden.
Goed, Los Angeles, oftewel de stad van de engelen. Als je film studeert dan hoort er natuurlijk een studiereis naar Hollywood bij. Wij vertrokken met de bus vanaf school richting Oppdal, waar we de reis zouden vervolgen per trein richting Oslo Gardermoen. Vanuit daar vlogen we via Stockholm naar LAX, het vliegveld van de filmhoofdstad. Het eerste wat daar door mijn hoofd schoot toen de schuifdeuren zich beleefd terugtrokken voor mij was, "verrek, dit lijkt precies op GTA5!". "GTA5?" zullen sommigen van jullie denken. Wat is dat nou weer?

a) Grote Terroristen Aanval 5, de 5e editie van een computerspel waar je als een soort Breivik door de straten van Los Angeles kan wandelen.
b) Gillende Transseksuele Apen 5, een film die regelmatig op National Geographic wordt uitgezonden.
c) Geen van bovenstaande onzinnige antwoorden, het is gewoon een computerspel wat zich afspeelt in Los Angeles.

Degenen die antwoord B hebben gekozen zitten er helaas naast, maar ik hoop dat jullie genoten hebben van die film. Enfin, terug naar de werkelijkheid. Ik zat een paar uur later op mijn hotelkamer in de wijk Hollywood, samen met 3 klasgenoten en 2 queen-size bedden, oftewel, een dilemma. Nou wisten we wel dat we een bed moesten gaan delen, maar het grote probleem was één van mijn kamergenoten. En met groot probleem bedoel ik dus ook letterlijk, een groot probleem. Ik had geluk, want ik lootte de kleine Spanjaard als partner onder de lakens, wat erg fout klinkt maar geen zorgen, ik val niet op Spanjaarden.

Ik zal geen saai lang dag-tot-dag verhaal gaan vertellen over mijn avonturen in Los Angeles dus ik som de 10 leukste dingen die ik gedaan heb wel even op, hier komen ze op volgorde van belangrijkheid:

1. Een joggende Scarlett Johansson gezien
2. Six Flags Magic Mountain!
3. Bij de studio van componist Hans Zimmer geweest
4. Op de foto met de echte Tumblr (batmobile) uit 'The Dark Knight'
5. Universal Studios backlot tour
6. Warner Bros studio tour
7. Een groepsfoto met Peter Stormare (acteur)*
8. Shop til you drop **
9. Een ontmoeting met filmlegende James Hong
10. Een hele avond doorbrengen in de jacuzzi van het Hilton Hotel

* Peter Stormare is een Zweeds acteur die vooral bekend is van zijn rol als maffiabaas in de serie 'Prison Break'. Ik zag hem samen met zijn dochter in het science center van Los Angeles, en uit liefde voor zijn dochter droeg hij haar roze hello-kitty rugzak wel even. Zoals ik zei, ik ken hem als maffiabaas...

** Kleding is in de Verenigde Staten enorm goedkoop, zeker als gierige Hollander zijnde die weet dat je in Noorwegen tot vijf keer zoveel kwijt bent voor datzelfde artikel. In tegenstelling tot mijn klasgenoten kwam ik dus ook zes uur later dan hun terug in het hotel, en had ik gemiddeld net zoveel uitgegeven als hun allemaal samen. Maar, een Armani T-shirt voor 30 dollar laat je toch niet liggen? En zo'n mooi vest voor maar 13 dollar?!! Of die schoenen dan, das niet gek!!

Goed, als afsluiting van dit schooljaar in Noorwegen dus een reis naar Los Angeles. Fout. Wij gingen daarna ook nog met de hele school een reis ondernemen. Bofkont! Waarheen dan? De Shetland Eilanden! De wat? Een eilandengroep boven Schotland. Waarom? Geen idee. Hoe komen jullie daar? Met de boot. Welke boot? Een zeilboot! Welke zeilboot? De Statsraad Lemkuhl. Juist ja. Was het leuk? Nee. Nee? Het was fantastisch!

Twaalf uren lang in de bus langs fjorden, over besneeuwde bergpassen en natuurlijk een stop bij Pepe's Pizza. Daarna met het zonnetje op onze bol en de zeilen ook bol richting het Schotse eiland. What's not to like? Nouja, je moest dan ook af en toe wel even mee helpen met de zeemannen. En slapen deed je in een hangmat. Dit keer geen queensize bed met Alejandro. De reis verliep voorspoedig en we hadden fantastisch weer. Maar het waaide toch niet? Nee, precies! Dus we konden niet helpen maar wel lekker op het dek van de zon genieten. Na 2 dagen zeilen kwamen we dan aan op de Shetland eilanden. Ik was erg nieuwsgierig, want hoewel ik alle hoeken van deze planeet al gezien heb, waren dat toch vooral 'makkelijk' te bereiken bestemmingen. Voorbeeld:

Persoon a ben ik. Persoon b is een willekeurig persoon. Persoon c is een willekeurig dom blondje.

Persoon a: Ik ben vorige week naar Barcelona geweest! :)
persoon b: Leuk, ben ik vorige zomer ook geweest met mijn oma.
persoon c: Oh, ik wil ook zo graag een keer naar Frankrijk!

Persoon a: Ik ben vorige week naar de Shetland Eilanden geweest! :)
persoon b: De wat?
persoon c: Huh? Ligt dat naast Vlieland?

Mijn nieuwsgierigheid werd beloond en ik heb mezelf zeker vermaakt. Overdag een lange wandeling over het eiland gemaakt, en diezelfde dag afgesloten in een echte Schotse Pub, kijkend naar het voetbal met een glas whiskey. Laatstgenoemde smaakte beter, want in die wedstrijd gaf Liverpool een 3-0 voorsprong weg in de laatste 10 minuten van de wedstrijd waardoor ze geen kampioen werden, dus dat had een beetje een bittere nasmaak, terwijl de whiskey een wat meer fruitige nasmaak had. Ben niet zo verbitterd. Ben trouwens ook geen Liverpool fan. Ben niet zo verbitterd.

En daar is hij dan eindelijk, de laatste dag van een jaar op de volkshogeschool in Noorwegen. Een jaar waarop ik terugkijk met gemengde gevoelens. Leuke reisjes gemaakt, een kijk in de filmwereld genomen, nieuwe vrienden gemaakt en Noors kunnen leren. Dit tegenover een jaar waarin ik de meest rare snuiters heb leren kennen, geen enkele leuke meid heb kunnen bewonderen en mij toch vooral heb afgevraagd of ik wel in dit land wil blijven wonen.

Het is vandaag 17 Juni en ben inmiddels alweer een maand thuis bij mijn ouders. Ook ben ik tijdens dit schooljaar 25 jaar oud geworden en om dan nog bij je ouders te wonen vind ik niet kunnen. Ik ben dus ook druk op zoek naar een kans om hier weg te gaan, maar voordat ik zelf onderdak kan vinden moet er wel een inkomstenbron zijn. Nou begin ik langzaam door te krijgen dat Noren anders over buitenlanders denken dan wij Nederlanders. Hoe gek het ook mag klinken noemen wij bijvoorbeeld Turken en Marokkanen wel buitenlanders, maar benoemen wij Noren gewoon als Noren. In Noorwegen kennen ze dat niet en vinden ze iedereen zonder Noors paspoort een buitenlander. En dus heb ik als Nederlander zijnde net zo weinig kans op de baan als een willekeurig geselecteerde Senegalees. Gesproken over die willekeurig geselecteerde Senegalees, ik noem hem maar gewoon 'Bas', heeft een baan als schoonmaker in een visvoerfabriek gekregen, tijdelijk dan, maar het verdient goed. Op feestdagen verdient hij wel 45 euro netto per uur. Van dat geld kan hij mooi weer even terug naar zijn thuisland, net als mij.

Ik ga 23 Juli weer even naar Nederland. Mijn broertje komt begin Juli even langs in Noorwegen en dan gaan we met ons vijven voor het eerst in tien jaar tijd weer eens op vakantie. Mijn moeder is ooit eens op de lofoten geweest en raakt er maar niet uitgesproken over (net als over tig andere dingen trouwens). Zij wilde graag met haar gezin daarheen en zo geschied. Direct na deze familietrip stap ik dus op het vliegtuig...wacht...dat klinkt erg onveilig. Enfin, reis ik samen met mijn broertje terug naar Nederland. Waarom?

A- Joppiesaus
B- Frikandelbroodjes
C- Shoarma
D- Raspatat
E- Kijken naar Nederlandse vrouwen met een biertje op het terras*

Het is natuurlijk ook leuk om vrienden en familie weer te zien maar daarmee kan ik tenminste nog bellen. En dan denken jullie natuurlijk, "waarom staat hagelslag er niet tussen?". Een pak hagelslag valt nog wel mee te nemen in de koffer!

*Hiermee bedoel ik dus niet dat ik het leuk vind om naar vrouwen te kijken die op het terras een biertje zitten te drinken. Mits,

-Ze daar geheel ontbloot van hun biertje genieten
-Ze naast mij zitten en vrijgezel zijn
-Ze voldoen aan beide bovenstaande opties

"Ik had nooit verwacht dat je de Nederlandse meiden zou missen in het Noorwegen met die prachtige Scandinavische blondines"

"Ik had ook nooit verwacht dat Nederland met 5-1 van Spanje zou winnen, en toch doen ze het!"

"Never expect the expected!"

  • 17 Juni 2014 - 12:38

    Oma Sinnige:

    Ruud, Bedankt voor dit uitgebreid verslag van één jaar Ik ben wel benieuwd wat het komende jaar gaat brengen Mijn grootste wens is: Dat je gezond blijft en het moreel in je zelf hoog houd Dan gaat het in de toekomst heus wel lukken Ga je hart volgen want dan word je gelukkig Ook al gaat het vaak niet over rozen zonder doornen Maar je hebt een goed verstand en ga dat gebruiken .Dan kom je er wel!!!!!

    Heel veel suxses Liefs je Oma.

  • 29 Juli 2014 - 22:01

    Ellen Westra-Sinnige:

    Hee Ruud, nu ben je al 25 jaar en nog weet je niet wat je zal gaan doen;school,werk of reizen maar dan moet je eerst werk hebben om geld te verdienen daarvoor. Een ding is wat je moeder zeker weet en dat is dat JIJ ALTIJD NOG SCHRIJVER KAN WORDEN ! Ruud het komt helemaal goed met jou zodra jij naar je gevoel luistert en je talenten gebruikt om je medemens te dienen. Heel veel geluk in de toekomst en veel schrijfplezier,

    liefs van je moeder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2128
Totaal aantal bezoekers 53208

Voorgaande reizen:

26 Mei 2018 - 03 September 2018

In de voetsporen van Marco Polo

23 April 2018 - 23 Mei 2018

Indrukwekkend Indonesië

13 September 2017 - 23 April 2018

Het grote Kiwi avontuur

08 April 2013 - 10 Mei 2014

Een toekomst in Noorwegen

02 November 2012 - 18 November 2012

Backpacken in de Himalaya

13 April 2011 - 02 November 2011

Op avontuur naar Canada!

08 Oktober 2009 - 23 Februari 2010

Stage in Costa Rica

17 September 2009 - 21 September 2009

London 2009

20 April 2009 - 14 September 2009

Frankrijk deel 3: Alpen & Ardèche

29 Maart 2009 - 04 April 2009

Rome 2009

07 April 2008 - 01 September 2008

Frankrijk deel 2: Val de Cantobre

05 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Frankrijk deel 1: Barbet

Landen bezocht: