Een toekomst in Noorwegen - Reisverslag uit Surnadal, Noorwegen van Ruud Westra - WaarBenJij.nu Een toekomst in Noorwegen - Reisverslag uit Surnadal, Noorwegen van Ruud Westra - WaarBenJij.nu

Een toekomst in Noorwegen

Door: Ruud Westra

Blijf op de hoogte en volg Ruud

05 Oktober 2013 | Noorwegen, Surnadal

Hallo mensen, daar ben ik weer! Dit keer vanuit het vroeger door Vikingen bevolkte Noorwegen. Ik ga er van uit dat iedereen die dit leest inmiddels al op de hoogte is gesteld van onze emigratie naar dit Scandinavische land. Voor degenen die net ontwaken uit hun verlengde winterslaap of de mensen die ik niet ken en gewoon nieuwsgierig zijn naar dit verhaal zal ik de situatie even opsommen:

- Wij (paps, mams, kleine zus en ik) zijn op 8 april 2013 vertrokken uit Nederland en hebben ons zelf na 2 dagen reizen gesetteld in Noorwegen.
- Dit was geen spontane beslissing maar is lang over nagedacht, door de ene wat langer (Ellen/moeder) dan de anderen.
- Mijn vader de schilder zat afgelopen winter zonder kwast en had daar zoveel moeite mee dat hij eindelijk over de streep kwam (deze streep was overigens vijf jaar daarvoor al getrokken door Ellen) om permanent naar Noorwegen te gaan.
- Na maanden van voorbereiding en afscheidsfeestjes zaten we maandagochtend 8 april rond 06:00 in de auto met een laatste blik richting ons huis in Nederland.
- "Jij, je ouders en je zusje? Maar je hebt toch nog een broer? Waar is die dan?" Kort gezegd, er waren 4 zitplaatsen in de auto en de grootste hut op de boot is een 4-persoonshut, hij trok het kortste strootje.
- Vlak daarna kreeg hij een baan aangeboden bij SC Heerenveen als hoofdtrainer van de E1. De club betaald zijn salaris, geeft hem een superdeluxe 3-persoons appartement, een rijbewijs en een nieuwe Volkswagen Polo inclusief tankpas. Ook heeft hij standaard een seizoenskaart en een compleet kledingpakket met overal de initialen "NW" als hoofdtrainer zijnde. Juist, het kortste strootje...


1. Mijn eerste keer in Scandinavië

Ik zat achter het stuur toen we de oprit afreden en begonnen met ons grootste avontuur als familie zijnde. Mijn vader was te emotioneel om in het begin te kunnen autorijden en mijn moeder is een vrouw(...). De reis verliep vlot en tegen de tijd dat we Bremen voorbij waren gereden had mijn vader de bodem van de zak drop ontdekt en waren de batterijen van de EllenEllen op de achterbank gelukkig al bijna leeg. Het was een korte rit want we stapten in Kiel op de boot richting Oslo. Deze vertrok om 14:00 en na een nachtje varen zouden we rond 10:00 voet zetten op Noorse bodem. Bij aankomst namen we de E6 die ons rechtstreeks naar Trondheim zou leiden. Het weer was erg mooi en op veel plaatsen lag nog sneeuw. Op de namiddag waren we vlak voor Oppdal en besloten we om voor die nacht een hut te huren en de volgende dag rustig door te rijden richting ons nieuwe huis. Zo gezegd zo gedaan en de volgende dag kwamen we rond 2 uur aan in Oksvoll. Niek was ons gevolgd met het vliegtuig en zat al te wachten.


2. Kennismaking met de Noren

"God dag, velkommen i Norge, hvordan går det med dere?" Oftewel; Goedendag, welkom in Noorwegen, hoe gaat het met jullie? We kregen een warm welkom van verschillende Nederlanders die ons voor waren gegaan en inmiddels alweer een hele tijd in de gemeente Bjugn woonden. De eerste paar dagen bestonden grotendeels uit het verkennen van de omgeving en het uitpakken van verhuisdozen. De kamers waren al snel ingericht en de bedden als IKEA meubels in elkaar geschroefd. Tijdens laatstgenoemde bezigheid maakte Noorwegen ook gelijk kennis met de welbekende "g*dverd*mme" van André Westra (heit). We troffen het ontzettend met de vele uren zon en blauwe luchten en maakten daar gretig gebruik van door veel te fietsen, wandelen en voetballen. Na ongeveer 3 weken ging Niek weer terug naar Nederland, moest mijn vader aan de slag bij de lokale schilder om ons te kunnen voorzien van kronen (tot die tijd hadden we de noodzakelijke kronen uit het gebit van mijn moeder gehaald) en ging mijn zusje voor het eerst naar school in Noorwegen. Mijn moeder had inmiddels ook een baan aangeboden gekregen als keukenhulp in een door Nederlanders gerund bedrijf waar mijn zusje later ook zou komen werken als afwashulp.


3. Een vakantiebaan

Het was inmiddels half juni en ik kon nog steeds niet geloven dat ik in Noorwegen woonde. Ik sliep uit, nam rustig mijn ontbijt, deed verder niet veel en toen ik naar buiten keek scheen de zon temidden van een helderblauwe hemel. Ik voelde me eerder een Griek. En hoe leuk dat misschien ook mag klinken, na een tijd lang hetzelfde liedje heb ik toch maar de radio uitgezet en besefte ik dat ik gewoon lui was en daadwerkelijk op Noorse bodem mijn talent voor niks doen aan het verbeteren was. Die dag was er toevallig een zogeheten Nederlandse middag waar de plaatselijke Hollanders tezamen kwamen. Daar ontmoette ik Menno. Menno woonde inmiddels twee jaar in Bjugn en verzorgde tuinen als bron van inkomst. De zomer was een drukke periode, aangezien dat het enige kwartaal zonder sneeuw is, en hij kon wel een extra paar handen gebruiken. Na het aanschaffen van twee linker-tuinhandschoenen ben ik begonnen met het verdienen van mijn eerste kronen. Werkdagen in Noorwegen beginnen om 07:00 en eindigen om 15:00. De eerste klus die we kregen was geen gemakkelijke, want we moesten een compleet nieuwe tuin aanleggen. Mijn dag bestond uit het aanslepen van stenen die ter decoratie van de tuin dienden. Verschillende stenen, variërend van 50- en 110 kilo werden de kruiwagen in en uit getild. Oh wat mistte ik het werken in een reisbureau...


4. Studeren in Noorwegen

Werken als tuinman was uitsluitend een oplossing voor de zomer, maar wat moest ik daarna toch doen? Ik was alweer 24 jaar maar wilde toch nog graag studeren want ik vond een MBO-diploma toch beneden mijn kunnen. Ik kwam na een kort onderzoek tot de ontdekking dat er vlakbij het ouderlijk huis, in een stad genaamd Trondheim, zich een filmacademie bevond. Ideaal uiteraard, maar wel in het Noors. Mensen adviseerden mij om een jaar te gaan studeren op een volkshogeschool om zo de taal onder de knie te krijgen en daarna te gaan studeren in Trondheim. Dus ik op zoek naar een geschikte mogelijkheid en die bood zich aan in een plaats genaamd Surnadal. Zoals jullie waarschijnlijk rechtsboven op dit scherm kunnen zien "Ruud Westra bevind zich momenteel in Surnadal, Noorwegen", zal dit verhaal niet een hele verrassende afloop kennen. De Nordmøre Folkehøgskule te Surnadal heeft verschillende hoofdvakken te bieden, waaronder film, en dus sprak het mij al snel aan. Toen ik even verder keek kwam ik ook te lezen dat dit één van de weinige volkshogescholen is die leerlingen een keuzevak Noorse taal en cultuur aanbood. Daarnaast ligt Surnadal op nog geen drie uren rijden van mijn ouders, wat de keuze erg makkelijk maakte.


5. Nordmøre Folkehøgskule

Het is vandaag zaterdag 5 oktober. Morgen is mijn moeder jarig. Ze wordt 50 jaar. Het mooiste cadeau is ongetwijfeld het feit dat ze dit jubileum mag vieren wonend in Noorwegen. Ik had nooit verwacht hier ooit te gaan wonen, laat staan studeren en de taal leren. Maar toch typ ik dit verhaal momenteel, zittend op een leren stoel in het filmlokaal van de Nordmøre Folkehøgskule in Surnadal. Voordat ik in details treed geef ik jullie hierbij eerst een overzicht van een gemiddeld weekrooster:

Mondag/Maandag:

07:50-08:30 Frokost (ontbijt)
08:30-08:55 Morgensamling (ochtendbijeenkomst)
08:55-10:00 Husarbeid (schoonmaken kamer)
10:00-10:30 Basisgruppe møte (overleg met je afdeling)
10:30-11:30 Allmøte (overleg met alle leerlingen)

11:30-12:10 Daugur (lunch)
12:10-15:30 Linjefag (hoofdvak)
15:30-16:00 Middags (dinner)
16:30-18:30 Bassengaktivitet (water activiteiten)
19:00-20:30 Norskkurs (Noorse les)


Tirsdag/Dinsdag:

07:50-08:30 Frokost (ontbijt)
08:30-08:55 Morgensamling (ochtendbijeenkomst)
08:55-10:10 Trening (sportvak)
10:10-11:30 Kor (koor)

11:30-12:10 Daugur (lunch)
12:10-15:30 Linjefag (hoofdvak)
15:30-16:00 Middags (dinner)
16:30-18:30 Filmvitenskap (filmwetenschap)
19:30-20:00 Kveldsmat (avondeten)


Onsdag/Woensdag:

07:50-08:30 Frokost (ontbijt)
08:30-08:55 Morgensamling (ochtendbijeenkomst)
08:55-11:30 Linjefag (hoofdvak)

11:30-12:10 Daugur (lunch)
12:10-15:30 Linjefag (hoofdvak)
15:30-16:00 Middags (dinner)
19:30-20:00 Kveldsmat (avondeten)

Torsdag/Donderdag:

07:50-08:30 Frokost (ontbijt)
08:30-08:55 Morgensamling (ochtendbijeenkomst)
08:55-11:30 Linjefag (hoofdvak)

11:30-12:10 Daugur (lunch)
12:10-15:30 Klattering (klimmen)
15:30-16:00 Middags (dinner)
19:00-20:30 Norskkurs (Noorse les)


Fredag/Vrijdag:

07:50-08:30 Frokost (ontbijt)
08:30-08:55 Morgensamling (ochtendbijeenkomst)
08:55-10:00 Husarbeid (schoonmaken)
10:00-11:30 Norskkurs (Noorse les)

11:30-12:10 Daugur (lunch)
12:10-15:30 Ballspill (balspelen)
15:30-16:00 Middags (dinner)
19:30-20:00 Kveldsmat (avondeten)


Lørdag/Zaterdag:

08:20-09:00 Frokost (ontbijt)
09:00-09:30 Morgensamling (ochtendbijeenkomst)
09:30-13:00 Lørdagsseminar (zaterdagsactiviteit)
13:00-13:30 Middags (dinner)

18:00-18:30 Kveldsmat (avondeten)
20:00-21:30 Elevkveld (studentenavond/show)


Søndag/Zondag:

10:00-10:40 Frokost (ontbijt)
15:00-15:30 Middags (dinner)
19:00-19:30 Kveldsmat (avondeten)


Dat was dan mijn weekrooster. Hieronder een kleine verklaring van sommige begrippen.

Frokost/ontbijt: Droog brood, beleg, jus en/of melk.
Morgensamling: Bijeenkomst van studenten waarbij één of twee studenten een presentatie houden over een willekeurig onderwerp en daarna iedereen gezamenlijk een toepassend lied zingt.
Husarbeid: Op maandagochtend moeten we onze kamer schoonmaken, deze wordt vervolgens gecontroleerd en degene met de schoonste kamer krijgt de wisseltrofee, een teddybeer. Op vrijdag krijgen we een gedeelte van de school toegewezen die we moeten schoonmaken.
Møte: Een vergadering over het gaan en staan op school. Wat gaat goed en wat kan beter.
Falgvag: Keuzevakken, in mijn geval zijn dat Noorse les, water activiteiten, filmwetenschap, klimmen en balspelen.
Linjefag: Hoofdvak, bij mij dus film/tv/visuele effecten
Trening: Sportvak, waarbij we kunnen kiezen tussen o.a. sprinten, krachttraining en voetbal
Daugur/lunch: Zelfde als ontbijt maar dan met vers brood en dinerrestjes van de voorgaande dag
Kor: Een verplichte activiteit, namelijk het zingen van liederen
Middags: Noren eten hier warm rond vier uur. Elke dag verschillend.
Lørdagsseminar: Elke zaterdag hebben we een activiteit. Meestal een presentatie van een gastspreker over een bepaald thema.
Kveldsmat: Zelfde als ontbijt, maar ditmaal alleen water als drinken.
Elevkveld: Een avondshow uitgevoerd door studenten voor studenten.


6. Het leven op en rondom een volkshogeschool

Post kan verstuurd worden naar:

Ruud Westra
Nordmøre Folkehøgskule
Rom 43
6650 Surnadal
Norge/Noorwegen

Zo als te lezen valt slaap ik in kamer nummer drieënveertig. Deze kamer deel ik met een Noorse jongen genaamd Konrad. Wij hebben zo ongeveer de kleinste kamer van deze school, en daarin staat ook meteen de grootste televisie van de hele school. Meteen een goed excuus dat het niet gebruikt kan worden als bioscoop. Konrad is 19 jaar oud en komt uit een plaatsje genaamd Dombås, hij studeert hier buitensport en is dus regelmatig van huis om te slapen in de woeste bergterreinen die Noorwegen kent. We kunnen het erg goed met elkaar vinden en daar ben ik heel erg blij mee aangezien het wel de persoon is waar je het meeste mee omgaat op een school, je kamergenoot. Overigens zijn de meeste studenten hier rond de 19/20 jaar en ben ik de oudste hier.

De eerste schooldag was 25 augustus en ik zit hier dus al een tijdje. Het begin was uiteraard puur gericht op kennismaking en we zijn toen ook een weekend naar Valsøybotn geweest om te kamperen en dingen te ondernemen. Nu, zes weken later, heb ik al een aardig inzicht gekregen in de karakters van de studenten hier. De conclusie die ik heb getrokken is dat er veel 'unieke' mensen rondlopen met een gebrek aan motivatie en die vooral dienst doen als meubel. Dit waarschijnlijk vanwege het feit dat volkshogescholen bekend staan om hun opvoedkundige onderwijs en er daardoor snel een belletje gaat rinkelen bij ouders die van hun onhandelbare kind af willen. Maar natuurlijk is gelukkig niet iedereen hier afkomstig daaruit, en zijn er ook genoeg leuke mensen. Voordat de mannen onder jullie gaan vragen hoe de dames hier zijn, nou tot mijn teleurstelling en mijn ouder's blijdschap zijn hier geen aantrekkelijke vrouwen present op school. Wellicht een enkeling die er boven uit springt maar dat komt omdat ze 1.91 lang is en dus hoog kan springen.

Een schooltijd gaat gepaard met leuke en minder leuke momenten. Natuurlijk is het hier niet altijd lang leve de lol en heb ik ook mindere momenten. In dit geval is dat vaak vanwege mijn nog huidige gebrek aan Noors, waardoor ik niet veel lessen begrijp en ook nooit kan lachen om grappen die gemaakt worden. Gelukkig staan de meeste studenten wel klaar om dingen te vertalen maar het blijft soms erg moeilijk om je zo goed te motiveren. Noorse les gaat dan wel weer heel goed, en ik ga er ook met veel plezier heen.

Inmiddels zit ik alweer meer dan drie uren te typen en krijg ik last van een stijve...nek. Volgende keer meer, dit was het voor nu, hopelijk hebben jullie een beetje genoten van dit verhaal en schrijf ik het niet voor nada.

Groetjes uit Surnadal,
Ruud

  • 06 Oktober 2013 - 08:54

    Je Tante José En Omke Pieter:

    Nou Ruud, dat heb je maar mooi gedaan, Chapeau zal ik maar zeggen!
    Leuk om dit verslag te lezen.
    Veel succes op deze voor ons zo bijzondere school.
    Dikke tuut van je tante,
    José

  • 07 Oktober 2013 - 22:46

    Je Moeder:

    Wat een hartstikke leuk stukje Ruud, ik hoop dat je door gaat met schrijven dan kunnen wij meegenieten met je interessante leven, veel succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1426
Totaal aantal bezoekers 53223

Voorgaande reizen:

26 Mei 2018 - 03 September 2018

In de voetsporen van Marco Polo

23 April 2018 - 23 Mei 2018

Indrukwekkend Indonesië

13 September 2017 - 23 April 2018

Het grote Kiwi avontuur

08 April 2013 - 10 Mei 2014

Een toekomst in Noorwegen

02 November 2012 - 18 November 2012

Backpacken in de Himalaya

13 April 2011 - 02 November 2011

Op avontuur naar Canada!

08 Oktober 2009 - 23 Februari 2010

Stage in Costa Rica

17 September 2009 - 21 September 2009

London 2009

20 April 2009 - 14 September 2009

Frankrijk deel 3: Alpen & Ardèche

29 Maart 2009 - 04 April 2009

Rome 2009

07 April 2008 - 01 September 2008

Frankrijk deel 2: Val de Cantobre

05 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Frankrijk deel 1: Barbet

Landen bezocht: