Een aardbeving en een spektakel - Reisverslag uit La Garita, Costa Rica van Ruud Westra - WaarBenJij.nu Een aardbeving en een spektakel - Reisverslag uit La Garita, Costa Rica van Ruud Westra - WaarBenJij.nu

Een aardbeving en een spektakel

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

19 November 2009 | Costa Rica, La Garita

Hallo allemaal,

Daar ben ik dan weer na 3 weken afwezigheid. Tot vorige week wist ik echt niet wat ik moest schrijven, alles verliep normaal en er gebeurde niet echt iets waarover ik naar huis kon schrijven. Deze laatste week heeft daarintegen wel weer veel schrijfmateriaal op de plank gegooid. Dus vandaar dat ik mijn veer & inkt tevoorschijn heb getoverd en het maar eens aan mijn trouwe lezers ga meededelen.

Deel 1. Het mierennest

Het begon allemaal vorige week zondag toen mijn collega van de andere locatie een week naar Panama moest vanwege visumverplichtingen. Ik zou haar die week gaan vervangen en het leek een rustige en stille week te gaan worden totdat eerst de intercom uitviel en allemaal gasten voor het hek stonden te schreeuwen en te toeteren. Dat was behoorlijk vervelend, vooral omdat ik bij elke toeter even naar buiten moest kijken of er iemand stond te wachten. Nou aangezien Costa Ricanen al toeteren als er een sprinkhaan voor de auto springt liep ik die deur dus continu plat. Na een tijdje toch maar de elektriciën gebeld of hij dat ding misschien kon maken. Eenmaal de bel erafgeschroeft konden we onze ogen niet geloven..
Binnen 5 seconden zag de hele muur zwart van de mieren, die in sneltreinvaart uit de intercom kwamen gelopen. Daarom deed deze het dus niet, het was het moederschip der zwarte insecten geworden.
Nou ik mocht dus even flink spuiten met wat vergif en binnen de kortste keren waren ze allemaal richting hemel vertrokken. Nieuwe intercom erin en klaar was kees. Kan ik eindelijk weer rustig zitten zonder elke keer naar buiten te hoeven gaan.

Deel 2. De aardschok

Ik zit dus eindelijk rustig op de bank met mijn laptop, wordt ik toch een paar keer flink heen en weer geschud!! Ik keek over mijn laptop naar de muur en mijn gedachten bereikten maar 3 woordjes..What the fuck..???
Ik dus meteen Peter opbellen en die zei inderdaad dat hij ook iets gevoeld had daar 15 km verderop. Wat bleek dus nu achteraf, er was een epicentrum van 5.0 en die viel bij ons nog wel mee maar in Turrialba (waar Lisa, mijn college destijds was) stonden de ramen op knappen.
Jammer dat ik daar niet was dacht ik! Het is natuurlijk niet leuk voor veel mensen dat ze tijdens een aardeving levens of huizen verliezen maar om het mee te maken is gewoon zoooo gaaf!

Deel 3. Costa Rica-Uruguay

26 oktober had ik mijn twee kaartjes al gekocht en zou ik op 14 november samen met Peter in het stadion zitten bij de belangrijke play-off wedstrijd voor het WK 2010 tussen Costa Rica en Uruguay. Verdeeld over twee wedstrijden gaat de uiteindelijke winnaar naar Zuid-Afrika en blijft de verliezer achter in de tropen. Jammer genoeg kreeg ik van Peter te horen dat hij naar een vergadering moest die avond en dus niet mee kon. Misschien was dat zo slecht nog niet want nu kon ik die mooie schoonmaakster meevragen naar het stadion, ze hield van voetbal, dat wist ik inmiddels al. Maar helaas moest zij naar de Kerk op zondagochtend en mocht ze die zaterdag niet meer weg. Uiteindelijk heb ik het kaartje maar verkocht aan een andere Nederlander via internet. Het mooie is dat het kaartje mij 15.000 cólones heeft gekost. Die Nederlandse man betaalde mij er 40.000 voor, haha! :D
Zaterdag 14 november was het dan eindelijk zover, ik had een taxi geregeld en die zette mij om 6 uur af bij het stadion, 2 uur voor de wedstrijd moet genoeg zijn om wat te eten en wat sfeer te proeven dacht ik. Nou en daarin had ik zeker gelijk, allemaal hapjes en delicatessen stonden voor een spotprijs te koop maar de pizza rook het lekkerst en voor 2,40 euro zat ik vol. Inmiddels had ik mijn plekje gevonden en genoot ik van het schouwspel wat zich op dat moment afspeelde op de grasmat. Een compleet orkest met vele drums bracht de sfeer naar een niveau wat zelfs in de stadions van europa zeldzaam is en daaromheen stonden 50 dames in korte rokjes een dansact te geven voor het publiek. Nadat het halve carnavalsfeest af was gelopen kwamen de spelers van Uruguay onder een hevig fluitconcert het veld opgelopen, niet veel later werd het gefluit veranderd in gejuich toen de nationale trots het veld bestormde.
Na een uitgebreide warming-up begon dan de wedstrijd. Ik schrok behoorlijk van het niveau want zo hoog had ik het niet ingeschat, de bal werd in het hoge tempo meegesleurd naar alle hoeken van het veld en het was dan ook een erg aantrekkelijke wedstrijd. Vele kansen waren er niet, doelpunten wel, helaas voor Uruguay dat via de aanvoerder "Lugano" op voorsprong kwam in de 23e minuut. Dit bleef de rest van de wedstrijd op het scorebord staan dus een feestje na afloop zat er voor mij helaas niet in. Wat nog wel leuk was om te zien hier was dat er allemaal mensen door het stadion liepen om hun popcorn, pizza's en drinken te verkopen, geen winkeltjes dus maar gewoon verkopers!

Deel 4. Terug naar La Garita, volle bak!

De afgelopen 2 dagen zaten we hier helemaal vol. De touroperator Edventure had namelijk een groepsreis en hebben ons hotel uitgekozen als startlocatie voor de eerste twee nachten. Aangezien mijn slaapplaats ook in een hotelkamer is moest ik die afstaan aan gasten en zelf in een slaapzak naast het huis op het gras slapen...

Nee gelukkig is dat niet zo gebeurd, ik kon namelijk op een veldbedje slapen bij Peter en Flor in huis. Dat lag best lekker moet ik toegeven en vond het dan ook jammer dat ik er om 6 uur alweer uit moest om te helpen met het ontbijt voor deze 21 mensen die daarna richting vulkaan Poas zouden vertrekken.
Ik wou die vulkaan zelf ook graag zien met zijn reusachtige krater (grootste ter wereld) van wel 1,5 km doorsnee. De afgelopen week heeft helaas iedereen alleen maar mist en regen kunnen bekijken daar dus ben ik maar niet gegaan.
Vanochtend dan de laatste ochtend gehad van de groep en bij vertrek mocht ik de nodige fooien (10 dollar en 5 dollar o.a.) in mijn broekzak wegstoppen. Daarna ben ik met Peter naar een soort IKEA geweest, helaas zonder zweedse gehaktballetjes, maar vond het wel leuk om eens mee te maken hier.

Deel 5. Reisplannen

Zoals elke week veranderen mijn reisplannen weer, ik wil jullie daarmee niet gek maken met een lang verhaal daarom zet ik kort even op een rijtje wat mijn plannen zijn:

- Vulkaan Poas, aankomende week, 1 dag
- Panama, begin december, 7 dagen
- Arenal vulkaan, begin januari, 3 dagen
- Rondreis pacific, begin februari, 7 dagen

Dan heb ik nog één vrije dag over maar waar moet ik die nou inplannen?

Aangezien Panama steeds dichterbij komt ben ik al wat aan het bedenken om te doen, namelijk:

- Met de Ticabus van San José naar Panama City (ongeveer $40)
- Het panamakanaal overzeilen naar Cólon
- Met een bootje naar de San Blas eilanden waar nog echte indianen leven (zoek maar op google, echt prachtig daar!)
- Dan met een binnenlandse vlucht terug naar Panama City en weer naar Costa Rica

Zoals jullie weten verander ik vaak van gedachten en heb ik miljoenen ideeën, maar ik hou jullie daarvan op de hoogte!

Tot de volgende keer!

Ps. Voor de liefhebbers in romantiek die willen weten hoe het is afgelopen met de schoonmaakster,

Ik heb ontdekt dat ze nog nooit een vriend heeft gehad en daar ook niet op zit te wachten, bij de vraag of ze dan een voorkeur voor meiden had werd ze boos. Dan denk ik dus weer bij mezelf:

"Vrouwen zijn nog ingewikkelder dan 10 wiskundige ratelslangprofessoren in een knoopfabriek!"

  • 20 November 2009 - 03:47

    Erik Veenje:

    Hoi Ruud,
    Mooi geschreven stuk tekst!
    Knap werk.
    Volgens mij heb je het er behoorlijk naar je zin he?
    Veel plezier daar aan de andere kant van de wereld!

    Groetjes uit Cambodja!
    Erik

    ps. let goed op het eten, want wij zijn nu beide ziek van de buitenlandse toelie.

  • 20 November 2009 - 08:08

    Familie Uit Utrecht:

    Yo couz!

    Leuk te lezen dat je het nog altijd zo naar je zin hebt daar.

    Marjolein haar broertje heeft in Taiwan een paar weken geleden ook een lichte aardbeving mogen ervaren, hij gaf aan dat het een 'bijzondere' ervaring is :-)

    Blijf die blogs maar schrijven, het is erg leuk om te lezen wat je allemaal beleefd.

    Groetjes,
    Dre & Marjo

  • 20 November 2009 - 18:33

    Oma Sinnige:

    Lieve Ruud, Dat je nog wel miljoenen ideeén hebt dat kan ik best geloven In je kinderjaren op Opa zijn paardenstekkie bracht je vaak je ideeé in praktijk.Al je neven had je dan weer op je hand Dan liepen jullie weer schuil door het aangrenzende maisveld, zodat Opa jullie net niet kon zien . Maar na al die jaren kan ik gelukkig nog steeds zeggen Ruud ik houw van jou Lieve groetjes Oma

  • 20 November 2009 - 18:44

    Oma Sinnige:

    Lieve Erik en Loes, Via deze website kan ik jullie ook wel groeten. Want met julie web site kan ik jullie niet krijgen Dat is een ander sisteem.Wel vaak geprobeerd,maar zo kan het ook.Ik noem dit toch een familiekrant Oma is al weer beter door de antibiotikakuur en ga morgenmiddag naar het vierdubbel feest van Sjaak en Ada Ruud leest meteen mooi mee.Dag Loes en Erik Ruud bedankt voor het lenen van je site Groetjes Oma.

  • 20 November 2009 - 18:47

    Lisa:

    ruud je moet het wel even goed uitleggen he;) hoe het is afgelopen

    LISA IK HEB EEN DINEETJE MET LYDIA VANAVOND !!..

    huh hoezo dat ineens?..
    ja ze kwam hier en vroeg om dinero ;)

    stunt van de eeuw ruud serieus :P! hahaha

  • 20 November 2009 - 18:58

    Lisa:

    o ja enne...

    vrouwen zijn helemaal niet zo ingewikkeld , het is een kwestie van de juiste communicatie ;) ..

    en tsjah jouw spaans:P .. body language is not enough i think ..

    have fun @ la garitaaaa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 53342

Voorgaande reizen:

26 Mei 2018 - 03 September 2018

In de voetsporen van Marco Polo

23 April 2018 - 23 Mei 2018

Indrukwekkend Indonesië

13 September 2017 - 23 April 2018

Het grote Kiwi avontuur

08 April 2013 - 10 Mei 2014

Een toekomst in Noorwegen

02 November 2012 - 18 November 2012

Backpacken in de Himalaya

13 April 2011 - 02 November 2011

Op avontuur naar Canada!

08 Oktober 2009 - 23 Februari 2010

Stage in Costa Rica

17 September 2009 - 21 September 2009

London 2009

20 April 2009 - 14 September 2009

Frankrijk deel 3: Alpen & Ardèche

29 Maart 2009 - 04 April 2009

Rome 2009

07 April 2008 - 01 September 2008

Frankrijk deel 2: Val de Cantobre

05 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Frankrijk deel 1: Barbet

Landen bezocht: