Van een Oenkerker naar een Vancouverite! - Reisverslag uit Oenkerk, Nederland van Ruud Westra - WaarBenJij.nu Van een Oenkerker naar een Vancouverite! - Reisverslag uit Oenkerk, Nederland van Ruud Westra - WaarBenJij.nu

Van een Oenkerker naar een Vancouverite!

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

14 Maart 2011 | Nederland, Oenkerk

1.Inleiding

"En nu?" zei ik tegen mezelf toen ik begin november 2010 besloot te stoppen met de studie waar ik net aan begonnen was. Ik had mijn diploma voor de opleiding 'Toerisme & Vrije Tijd' inmiddels op zak en besloot door te studeren in de richting van 'International Leisure Management'. Dit was echter geen wederzijds houden van en al na zo'n 2,5 maand was ik weer studieloos. Jullie zullen nu wel denken, november, dat is vier maanden geleden! Wat zou die jongen in die tijd gedaan hebben? Om maar meteen met de deur in huis te vallen, helemaal niets. Na al die zomerse stages en vakantiebaantjes heb ik zelf amper vakantie gehad de laatste jaren (hoewel er bij de meeste mensen tussen 5 maanden stage in Frankrijk en vakantie praktisch geen verschil zit), en was ik wel toe aan een flinke winterslaap. Voordat ik weer een poging tot studeren wil wagen, lijkt het me leuk om eens wat van de wereld te zien, of, het is maar net hoe je het opvat, nóg meer van de wereld ga zien. Ik had de wildste reisplannen in mijn hoofd zitten, maar er was een probleem in de inhoudelijke vorm van een portemonnee. Ik kwam dus op het idee om een werken/reizen ervaring te gaan zoeken.


2.Het zoeken naar een baan

Verschillende zoekpogingen op google leverden mij de volgende keuzes qua vakantiebaantjes op:

- Allrounder op een villapark op Corsica, Frankrijk

Afgewezen omdat: Te laag salaris


- PR-Manager voor een café op Kos, Griekenland

Afgewezen omdat: PR staat hier voor 'propper'


- Assistent Manager van een resort op Saba, Nederlandse Antillen

Afgewezen omdat: Saba is kleiner dan Vlieland


- Receptionist voor een villaverhuurbedrijf in Lloret de Mar, Spanje

Afgewezen omdat: Te weinig avontuur


- Animateur op een luxe resort ergens in Italië

Afgewezen omdat: Ze bij wijze van spreken met een appel en een ei wilden betalen


Tsja, ik ben perfectionistisch en luister meestal naar mijn gevoel. Het perfecte baantje zat hier niet tussen, maar gelukkig kwam er toen een mailtje binnen uit Canada.


3. Een enthousiast gesprek

Ik weet niet meer hoe ik bij dit bedrijf kwam, maar het had interesse in mij. We hebben het hier over 'Fraserway RV'. Dit is een camperverhuurbedrijf met meerdere locaties in Canada. De desbetreffende contactpersoon wilde mij bellen voor een sollicitatiegesprek en na dat gesprek, wat een halfuur duurde, kreeg ik een heel positief gevoel. Ik kon leuk met die man praten en hij vertelde alles heel enthousiast. Ik had daarna veel contact over de e-mail en kreeg ook contact met een andere Nederlandse jongen die bij dat bedrijf had gewerkt. Zijn naam is Bob, en hij heeft 23 maanden in Canada gewoond, 2 periodes voor Fraserway gewerkt en komt waarschijnlijk deze zomer weer. De vragen "Is het leuk om te werken bij Fraserway?" en "Hoe is het wonen in Canada?" kon ik overslaan.


4. Geldproblemen

Als je de mogelijkheid krijgt om in Canada te werken, kan je dat bijna niet afwijzen, dus ik zei vol overtuiging ja! Dat was voordat ik mijn pinpas in de gleuf stak en naar mijn saldo begon te staren. Een enkeltje naar Schiphol was waarschijnlijk het verst haalbare.

Een vliegticket naar Vancouver (Ik kon kiezen tussen Calgary en Vancouver, wat een makkelijke keuze was) kost ongeveer 750 euro. Ik had anderhalve maand de tijd om dat te verdienen, tippelen was geen optie.

Ik had hoop, ik had de overtuiging dat ik het zou redden, ik had niet gekeken naar bijkomende kosten voor het Visum (110 euro), bewijs van goed gedrag (€30,05 <- hoe verzinnen ze zo'n bedrag vraag je jezelf dan af) en dat was een probleem. Dan is er ook nog dat enkeltje naar schiphol, maar die had ik al!

Dag hoop, dag overtuiging, dag Canada...


5. Een redder in nood

Een aanbieding uit Canada komt niet alleen uit de lucht vallen, want hij valt samen met iemand die alles mogelijk maakt. Valt zoiets nou onder een win-win situatie? In ieder geval was er iemand die mij financieel wilde steunen, daarvoor wil ik hem heel erg bedanken. Mocht mijn avontuur nou ooit verfilmd worden dan komt er voor en na de film zeker de tekst: "Deze film wordt mede mogelijk gemaakt door..."!


6. Conclusie

Ruud Westra zal op 13 april zijn enkeltje naar Schiphol in vervulling brengen, daarna vertrekt hij om 11:05 met een United-Airlines* vlucht richting Chicago.

* De gekaapte vliegtuigen van 9/11 waren ook van United-Airlines.

In Chicago moet ik 7 uren wachten op mijn vlucht naar Vancouver, dus hopelijk heb ik even de tijd om een 'Chicago in vogelvlucht' te doen.

Uiteindelijk zal ik op 13 april, 22:57 plaatselijke tijd (excl. vertragingen/versnellingen) mijn eerste voetstapjes zetten op Canadese bodem.

En dan...?

Wordt vervolgd!

  • 14 Maart 2011 - 21:29

    Andre (niet Heit :)):

    Vette shit!!!
    Gaaf avontuur eerwaarde neef! Ben aankomend weekend weer ff in Friesland, misschien spreek ik je dan.

  • 14 Maart 2011 - 22:11

    Oma Sinnige:

    Oma kan nu weer wekelijks uit kijken naar een website van een kleinkind Ruud veel suxses Liefs Oma (s)

  • 18 Maart 2011 - 07:26

    Hoi Ruud:

    je bent weer op dreef he ;) haha.

    1) je opleiding was naar mijn mening een vakantieopleiding
    2) propper op kos ?! hahahahaha

    MAAR toch wens ik je heel veel plezier ; en mocht het net zo'n avontuur voor je worden als costa rica/ panama ;)

    Groetjes,

    Lisa

  • 09 April 2011 - 19:37

    Tante José:

    Hoi Ruud,
    Leuk te horen dat je weer een nieuwe uitdaging aan ga. Wij zullen je volgen op deze mooi gemaakte site.
    Het lijkt mij ook erg mooi daar in het gebied van de Rocky Mountains.
    Heel veel succes gewenst in het verre westen jongen en de allerbeste wensen van ome Pieter en tante José in Limburg

  • 10 April 2011 - 07:26

    Erik:

    Veel plezier Ruud.
    En werk ze bij het camperverhuurbedrijf. Dan kan je daarna direct bij Alex en Marijke aan de slag :-) .

    Veel plezier, geniet van de mooie natuur daar.

    Groetjes,
    Erik Veenje


  • 10 April 2011 - 20:46

    Oma Sinnige:

    you-are-special
    you-are-nice
    you-are-smart
    you-are-funny
    you are-cool
    you-are-good
    you-are-unique
    you-are-great

    veel liefs oma

  • 13 April 2011 - 19:52

    Anetta:

    Veeel plezier hè !
    ben zeer benieuwd of je het daar een beetje naar je zin gaat hebben..
    Ga zelf namelijk volgend jaar naar Amerika. En jij als ervaringsdeskunde (ook op dit gebied) gaat vast hele leuke verhalen op deze site zetten.
    Ik hou het in de gaten!

    Groetjes

  • 22 April 2011 - 17:39

    Je Moeder:

    Wat heb je dit allemaal weer leuk geschreven Ruud!Ooit jongen ben je een bekende schrijver,wat ik je zeg.Maar omdat je zoveel creatieve talenten bezit,is het op dit moment moeilijk kiezen voor je wat je in de toekomst wilt gaan doen.Nou dan maar even reizen,maar eerst geld verdienen natuurlijk.Veel plezier daar!

  • 25 April 2011 - 19:30

    Fam. Veenje:

    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE 22-STE VERJAARDAG!
    En een hele fijne dag gewenst in het verre Canada.
    Groetjes je familie in Limburg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Oenkerk

Ruud

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 53331

Voorgaande reizen:

26 Mei 2018 - 03 September 2018

In de voetsporen van Marco Polo

23 April 2018 - 23 Mei 2018

Indrukwekkend Indonesië

13 September 2017 - 23 April 2018

Het grote Kiwi avontuur

08 April 2013 - 10 Mei 2014

Een toekomst in Noorwegen

02 November 2012 - 18 November 2012

Backpacken in de Himalaya

13 April 2011 - 02 November 2011

Op avontuur naar Canada!

08 Oktober 2009 - 23 Februari 2010

Stage in Costa Rica

17 September 2009 - 21 September 2009

London 2009

20 April 2009 - 14 September 2009

Frankrijk deel 3: Alpen & Ardèche

29 Maart 2009 - 04 April 2009

Rome 2009

07 April 2008 - 01 September 2008

Frankrijk deel 2: Val de Cantobre

05 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Frankrijk deel 1: Barbet

Landen bezocht: