Ruud Westra versus de Rocky Mountains - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Ruud Westra - WaarBenJij.nu Ruud Westra versus de Rocky Mountains - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Ruud Westra - WaarBenJij.nu

Ruud Westra versus de Rocky Mountains

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

08 Oktober 2011 | Canada, Ottawa

De Rocky Mountains, een gebergte in Noord-Amerika die je gewoon gezien moet hebben. De hoge bergtoppen en prachtige natuur beslaan een groot gedeelte van het westelijke deel van dit continent, en is daarom ook bijna praktisch mijn achtertuin te noemen.

Aangezien het bedrijf waar ik werk verschillende locaties heeft in Canada, komt het nog wel eens voor dat er campers van de ene locatie naar de andere gebracht moeten worden. Meestal wordt dit als een spotgoedkope aanbieding op internet gezet ($99,- voor een enkele reis) maar als deze niet geboekt wordt mag een personeelslid de route afleggen. Ik had al een paar keer aangegeven dat ik graag deze tocht wilde gaan maken, maar hij werd elke keer geboekt op internet voordat ik de kans kreeg, tot deze dag toe. Er was namelijk een camper die naar Calgary gebracht moest worden, en die was vrij voor een week. Ik had het geluk dat er die week weinig Nederlanders op bezoek kwamen, dus ik kon 5 dagen vrij krijgen om die camper in Calgary af te leveren. Het leuke van deze trip is dat je de benzine tot 1000km vergoedt krijgt, geen kilometers hoeft te betalen, geen huur hoeft te betalen, lekker kan genieten van de omgeving en de route, en ook nog eens uitbetaald krijgt!

Ik vertrok op zaterdag 10 september richting de Rocky Mountains, en bleef net zolang rijden totdat het donker werd. De eerste stop werd het kleine gehucht 'McLure' op 392 km vanaf het vetrekpunt, daar ik mijn camper parkeerde voor het restaurant waar ik gegeten had en daar de nacht spendeerde.

De volgende dag ging ik op weg naar Jasper National Park met een tussenstop in Wells Gray. Ik heb deze dag 401 kilometer afgelegd en de volgende nacht gespendeerd in Jasper. Deze dag heb ik veel natuur gezien en dat valt gewoon niet te beschrijven hier zo mooi, dat moet je gewoon met eigen ogen gaan bekijken.

Het avontuur in de bergen begon pas echt toen ik van Jasper de beroemde 'Icefield Parkway' opging richting Banff. Ik reed 60 waar 90 is toegestaan en genoot van elke seconde. Ik spendeerde 153 kilometer deze dag voordat ik de camper parkeerde op een parkeerterrein bij de 'Saskatchewan River Crossing'.

Omdat de dieren zichzelf graag laten zien in de vroege ochtend, besloot ik om half zes de wekker te zetten. Ik continueerde de route richting Banff en maakte een stop bij het Columbia Icefield, waar ik een tour heb gedaan met een sneeuwmobiel over een gletsjer. Deze viel erg tegen, en ik baalde enorm van de gespendeerde $52. Gefrustreerd ben ik de weg weer opgegaan en in één stuk doorgereden naar Lake Louise. Dit meer is het bekendste meer van West-Canada en daardoor ook erg toeristisch. Ondanks de schoonheid besloot ik toch snel verder te rijden richting het dichtbij gelegen Moraine Lake, dat naar mijn mening nog vele malen mooier is. Omgeven door een besneeuwde heuvelrug, naaldboombossen en een stralende zon is dit glasheldere turquoise gekleurde meer een lust voor het oog. Vele foto's en Chinese voorbijgangers later was ik op weg richting het stadje Banff, waar ik de laatste nacht hoopte door te brengen. Dit stadje, meer Zwitsers dan Canadees als je het over de gebouwen hebt, is erg toeristisch en de bewoners hadden het in deze periode zo te zien al helemaal gehad met hun, aan de chagerijnige blikken en reacties te zien. Ook mocht er hier niet overnacht worden in een camper en daardoor ging ik de weg weer op, zoekend naar een plek om mijn camper neer te zetten. Die vond ik net buiten Banff bij een tankstation. Ik ben op geen enkele camping geweest en heb dus ook mooi gratis kunnen overnachten deze vakantie.

De laatste dag heb ik volledig gewijd aan de stad Calgary, waar een Nederlandse collega uit die stad mij heeft rondgeleid. Dit is een erg lastige klus aangezien er helemaal niks te zien is in deze stad. Uiteindelijk hebben we wat rondgereden en na vele vraagtekens besloten we maar een restaurant op te zoeken om wat te eten voordat ik weer naar Vancouver vloog. Dit was de beste keuze van de gids, want ik heb nog nooit zo lekker gegeten hier als die dag. Een steak van het wereldberoemde Alberta rundvlees met knoflook aardappelpuree (dit klinkt veel lekkerder in het Engels: Garlic mashed potatoes with Alberta Beef steak) en frietjes. Dit samen met een heerlijke cocktail, en mijn maag was net zo tevreden als ik.

Om 8 uur vloog ik weer richting Vancouver, waar ik de volgende dag weer verder kon gaan met waar ik gebleven was, campers uitleggen aan toeristen.

  • 08 Oktober 2011 - 06:30

    Bob:

    Vet verslag!

  • 08 Oktober 2011 - 08:22

    Oma Sinnige:

    Ruud, ik kom net van mijn bed en zie meteen jouw verslag Voordat jij naar Galgari ging , had je moeder mij de tussenstop adressen doorgegeven en....kon ik de gehele omgeving bekijken . Er reed toevallig ook een camper op die snelweg Leuk hé!Iedere Maandag bel ik vlak na mijn tukkie even naar je Moeder ,en krijg ik Simme er voor dus even met Omi kakelen Ook zie ik hem af en toe met Lyke in de kerk Als hij dan tussen Mark en Heleen zit, zwaait hij al naar mij met zijn knuisje Lyke is dan misdienaar Ruud geniet de laatste paar weken nog maar goed van Vancouver En daarna??? Zien we wel weer Liefs Oma

  • 17 Oktober 2011 - 20:39

    Anetta :

    Oh wat een leuk verslag weer!
    Je hebt de smaak nu aardig te pakken, 2 dagen achter elkaar, super!!
    Veel plezier nog daar...

    bye

  • 29 Oktober 2011 - 10:11

    Je Liefste Zusje:

    Mooi geschreven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Ottawa

Ruud

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 53320

Voorgaande reizen:

26 Mei 2018 - 03 September 2018

In de voetsporen van Marco Polo

23 April 2018 - 23 Mei 2018

Indrukwekkend Indonesië

13 September 2017 - 23 April 2018

Het grote Kiwi avontuur

08 April 2013 - 10 Mei 2014

Een toekomst in Noorwegen

02 November 2012 - 18 November 2012

Backpacken in de Himalaya

13 April 2011 - 02 November 2011

Op avontuur naar Canada!

08 Oktober 2009 - 23 Februari 2010

Stage in Costa Rica

17 September 2009 - 21 September 2009

London 2009

20 April 2009 - 14 September 2009

Frankrijk deel 3: Alpen & Ardèche

29 Maart 2009 - 04 April 2009

Rome 2009

07 April 2008 - 01 September 2008

Frankrijk deel 2: Val de Cantobre

05 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Frankrijk deel 1: Barbet

Landen bezocht: