Eerste dagen in Vancouver - Reisverslag uit New Westminster, Canada van Ruud Westra - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Vancouver - Reisverslag uit New Westminster, Canada van Ruud Westra - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Vancouver

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

22 April 2011 | Canada, New Westminster

23:53 - De regen tikte tegen het raam waardoor ik naar buiten staarde, de vele lichtjes waren daar buiten zichtbaar, de grootte van de stad Vancouver werd langzaam duidelijk toen we het vliegveld naderden.

08:33 - De zon scheen fel door het raam naar binnen terwijl mijn ene oog zich langzaam opende, mijn handen zich uitstrekten en ik langzaam mijn bed uit kroop. Terwijl ik dacht dat ik er een etmaal slaap had opzitten na zo'n lange dag en een mogelijke jetlag, kwam ik er achter dat mijn ogen in werkelijkheid maar 6 uurtjes hebben dicht gezeten.

10:00 - Een heerlijk zelfgebakken broodje met pindakaas heeft een snelheidsovertreding begaan op route 1, oftewel de weg van het bord naar mijn maag. Ik sliep de eerste paar nachten bij een Nederlandse jongen en zijn vriendin. Ze waren erg creatief met hun eten, dat sprak me wel aan, het was in ieder geval erg lekker.

Dag 1 - Deze dag heb ik besteed aan het zoeken naar een plek om de rest van mijn tijd hier door te brengen, het openen van een Canadese bankrekening, het aanvragen van een sofinummer, het zoeken naar een geschikte Canadese SIM-kaart voor mijn mobiel enzovoort.

19:00 - Go Canucks! Het stond op alle bussen in plaats van de lijnnummers en eindbestemming. De Vancouver Canucks is het plaatselijke professionele ijshockey-team. Ze moesten deze avond een belangrijke play-off wedstrijd spelen en om mezelf de cultuur snel eigen te kunnen maken werd ik uitgenodigd om hun ook aan te moedigen in een bar downtown.

NEW WESTMINSTER - Op vrijdag 15 april 2011 heb ik mijn onderkomen gevonden voor de komende paar maanden. Zonder twijfel en met een uitstekend gevoel heb ik gekozen voor een penthouse appartement op de 15e verdieping van een gloednieuwe flat. Ik heb:

- een gemeubiliseerde kamer met een queensize bed en een tv.
- Een eigen badkamer met hot tub.
- Een woonkamer die ik moet delen met mijn Canadese huisgenote, inclusief 46" HD flatscreen en Blu-Ray.
- Een balkon in het zonnetje.
- Een prachtig uitzicht op de Fraser rivier en de stad (zelfs vanuit mijn bed)

Het appartement ligt op loopafstand van:

- Een skytrain station
- Een supermarkt
- Een drogist
- Een bank
- Een dokter
- Meerdere restaurants waaronder Burger King en een Nederlands restaurant

Het adres van dit onderkomen waarop verschillende collega's al erg jaloers zijn (vooral omdat het van deur tot deur maar 15 minuten reizen is terwijl hun er minimaal 30 minuten over doen) is:

833 Agnes Street #1508
New Westminster, B.C.
V3M 0B1
Canada


Hoe is je werk dan? Dat zullen de meeste mensen zich dan wel afvragen nu. Nou om te beginnen voor de mensen die het nog niet weten wat ik hier doe:

Ik werk van 18 april tot 30 oktober bij het grootste camperverhuur bedrijf van Canada genaamd Fraserway RV. Ik werk daar bij de klantenservice en moet mensen die een camper komen huren begeleiden bij de 'pick-up'. Dit betekent dat ik de camper laat zien en uitleg hoe alles werkt, en daarna de papieren in orde maak voor de administratie. Dit zijn de basiswerkzaamheden, de rest komt in een later verslag.

Ik ben maandag begonnen en had dinsdag meteen mijn eerst vrije dag, op die dag ben ik met een collega naar Vancouver North gegaan waar we een korte hike hebben gedaan door een bebost gebied met watervallen, rivieren en een hangbrug. Woensdag en donderdag was ik weer present op het werk, en hoewel ik dan nog maar 3 dagen heb gewerkt kan ik nu al zeggen dat alles heel positief is. Het werk is leuk en verveeld niet, en het allerbelangrijkste is dat alle collega's erg vriendelijk en open zijn. Dit is sowieso bij de meeste mensen in Canada het geval, wat het in dat opzicht veel leuker maakt dan Nederland, waar de mensen toch wat meer defensief staan opgesteld. Een groot voorbeeld is dat als je in de kroeg bent, onbekende jongens een gesprek beginnen, waar in Nederland meestal wordt gereageerd met 'wat the f*ck moet je van me?'. En voor de grappenmakers onder ons, het was niet de homofiele kroeg uit 'Police Academy'. Om meteen even op het onderwerp 'verschillen' in te gaan heb ik hier een lijstje gemaakt van de verschillen tussen Nederland en Vancouver.

Dingen die in Vancouver slechter zijn ten opzichte van Nederland:

- Mobiele telefonie is enorm duur hier en je kan met de meeste abbonementen zelfs alleen maar bellen in bepaalde uren van de dag. Ook worden er kosten gerekend voor een inkomend gesprek.

- Alle prijzen in de winkels zijn exclusief tax, dat betekent dat er altijd een onbekend bedrag bovenop je winkelprijs wordt gerekend.

- Bijna 50% van de bevolking hier is Aziatisch.

- De supermarkt is aardig prijzig, sommige producten zijn bijna dubbel zo duur als in Nederland.

- De banken lopen hier een eeuw achter. Telebankieren kennen ze hier niet, en transacties zijn erg prijzig.

Tot zover de nadelige dingen, voor de rest is het voor zover ik ontdekt heb allemaal beter en leuker dan in Nederland. Dus wie weet blijft het niet bij 7 maanden...

Nog een paar leuke dingen:

- Canadees geld is net monopoly geld
- Ze accepteren helaas geen monopoly geld
- Ik heb 5 Nederlandse collega's
- Ik woon officieël niet in Vancouver (er net buiten)
- De metro is hier meer een monorail
- Voetbal is hier net zo populair als ijshockey in Nederland, en andersom
- Ik heb een afwasmachine
- Volgende week is ons eerste teamuitje, we gaan een weekend kamperen.
- Canadese vrouwen dragen graag strakke kleding
- Ruud draagt daarom wijde broeken
- Ze zijn ook totaal niet arrogant
- NOA zou hier daarom erg overbodig zijn
- Ik krijg veel complimenten over mijn krullen
- Nee heit, niet die krullen

Volgende verslag komt begin Mei, en nog even een reminder, ik ben aanstaande Maandag jarig! Jullie hebben mijn adres...

  • 22 April 2011 - 11:16

    Andre (niet Heit):

    Mooi dat je direct zo'n mooi plaatje gevonden hebt!

    BTW-stelsel in Canada zit inderdaad 'vreemd' in elkaar. Percentages verschillen ook per provincie.

    Heb jij daar ook allemaal krullen dan? Zal wel schuren in die broek ;-)

    Hey, veel plezier daar! En pas op voor de beren

  • 22 April 2011 - 17:58

    Je Moeder:

    nu lezen we dit pas voor het eerst,ik wist niet dat je al wat geschreven had,super!We zullen het dagelijks in de gaten houden hoor!Fijn dat je het al zo naar je zin hebt maar daar zat ik ook niet over in,volgens mij ben jij helemaal op je plek,tot schrijfs

  • 22 April 2011 - 21:00

    Oma Sinnige:

    Ruud, van harte gefeliciteerd met je22st verjaardag Deze is vast op tijd Ik heb ook een kaart voor je klaarliggen
    voor versiering in je privé kamer Dat maakt het gezellig Dat deed je Moeder ook altijd Bedankt weer voor je mooie verslag Oma kijkt alweer uit naar het volgende verslag Op het ogenblik ben jij mijn enigste kleinzoon met een website Liefs van Oma

  • 26 April 2011 - 18:15

    Jacob Hoogstra:

    Ik hoor dat je mijn tips goed hebt gevolgd. Super dat je een 30 jarige vrouw hebt gevonden die voor je kookt en schoonmaakt. Ik hoop alleen wel dat het hondje niet zo vervelend is als Wobbe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, New Westminster

Ruud

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 53328

Voorgaande reizen:

26 Mei 2018 - 03 September 2018

In de voetsporen van Marco Polo

23 April 2018 - 23 Mei 2018

Indrukwekkend Indonesië

13 September 2017 - 23 April 2018

Het grote Kiwi avontuur

08 April 2013 - 10 Mei 2014

Een toekomst in Noorwegen

02 November 2012 - 18 November 2012

Backpacken in de Himalaya

13 April 2011 - 02 November 2011

Op avontuur naar Canada!

08 Oktober 2009 - 23 Februari 2010

Stage in Costa Rica

17 September 2009 - 21 September 2009

London 2009

20 April 2009 - 14 September 2009

Frankrijk deel 3: Alpen & Ardèche

29 Maart 2009 - 04 April 2009

Rome 2009

07 April 2008 - 01 September 2008

Frankrijk deel 2: Val de Cantobre

05 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Frankrijk deel 1: Barbet

Landen bezocht: