Deel 4 - Het Dessert - Reisverslag uit Endeavour Inlet, Nieuw Zeeland van Ruud Westra - WaarBenJij.nu Deel 4 - Het Dessert - Reisverslag uit Endeavour Inlet, Nieuw Zeeland van Ruud Westra - WaarBenJij.nu

Deel 4 - Het Dessert

Door: Ruud Westra

Blijf op de hoogte en volg Ruud

03 April 2018 | Nieuw Zeeland, Endeavour Inlet

Nog 3 weken kan ik mij inwoner van Aotearoa* noemen, wat vliegt de tijd toch snel. Net als een echte maaltijd is ook dit hoofdgerecht achter de kiezen voordat ik tijd heb om te realiseren wat een ervaring het was. Gelukkig is er dan altijd het toetje nog!

*De officiële naam van Nieuw-Zeeland, dus niet zoals wij Nederlanders ons land onterecht Holland noemen.

(Disclaimer: Ter vergelijking met mijn vorige verslagen is het grappengehalte in dit verslag helaas net zo laag als een Hobbit die gebukt onkruid staat te wieden, dus mocht u dit willen lezen met de prioriteit om een glimlach te forceren dan beveel ik u aan om iets anders te gaan doen, het onkruid wieden bijvoorbeeld)

En wat is er in dit land nou aanlokkelijker als toetje dan een paar dagen wandelen rond de mooiste filmlocatie van 'The Lord of the Rings'. Omdat ik vlieg vanuit Christchurch heb ik besloten om deze locatie voor het laatst te bewaren, aangezien het tussen mijn huidige locatie en het vliegveld ligt. Mount Sunday in het Hakatere Nationaal Park werd zo'n 19 jaar geleden extensief gebruikt voor het filmen van de scenes in Rohan, en nadrukkelijk Edoras. De houten gebouwen staan er helaas niet meer, maar dat maakt de schitterende omgeving er niet minder door.

Maar voordat ik mezelf lekker maak met het toetje, wat voor hoofdgerecht had ik nou eigenlijk? Nou, ik wist vooraf aan dit avontuur al dat ik in het begin voornamelijk wilde rondreizen, en dan de zomermaanden doorbrengen op een mooie locatie, wat dus uiteindelijk de Marlborough Sounds is geworden. Ondanks de afgelegen locatie (alleen toegankelijk per boot) heb ik mij er prima kunnen vermaken, en was het weer grotendeels zonnig en zo'n 25 graden gemiddeld. Ik werkte 9 uren per dag, en sloot meestal af met een drankje en een hoofdstuk uit mijn boek terwijl ik op de steiger met de voetjes in het water aan het genieten was van de mooie zonsondergang. En op mijn vrije dag?

- Kajakken naar een van de vele nabijgelegen geïsoleerde strandjes
- Wandelen in het oerwoud dat mijn werkplek omringd
- Met de boot naar de vaste wal om wat inkopen te doen of naar de bioscoop te gaan
- Of een fiets te huren en rond de wijngaarden fietsen (en wijn proeven)
- Gratis met de helikopter naar Wellington

Ja, gratis met de helikopter naar Wellington. Soms moet je even geluk hebben om iets moois te kunnen doen. En als mensen een helikopter boeken voor een enkele reis vanuit Wellington, dan gaat de helikopter dus leeg weer terug. Zonde toch? En dat vond de piloot ook.

Nou dat was dus ook meteen de crème de la crème van het hoofdgerecht. Het toetje is dus wandelen in Middle-Earth, en wellicht nog een walvis spotten onderweg in Kaikoura, en dan? De rekening...

Nouja, omgekeerde rekening dan, want dit etentje heeft mij geld opgeleverd, dus waaraan dat te spenderen? Een volgende reis natuurlijk!

Op 23 April vlieg ik naar Sydney, want als je zo dichtbij deze stad bent dan kan een bezoekje niet achterblijven. Twee dagen later komt 'Avengers: Infinity War' in de bioscoop, en toevallig is het dan mijn verjaardag, dus het cadeau aan mijzelf heet IMAX. Op 26 april vlieg ik door naar Bali, vervolgens door naar Lombok en daarna een bezoek aan Komodo (om de komodovaraan te zien). In totaal ben ik ongeveer een maand in Indonesië, waarvan de laatste 10 dagen op Java. En natuurlijk kan een bezoek aan dit land niet zonder een vulkaan beklimming, maar welke? Rinjani? Bromo? Krakatau? Ik kan niet kiezen dus doe ze gewoon alle drie maar. Hoewel het bij laatstgenoemde niet echt veel moeite zal kosten aangezien deze op 27 augustus 1883 helemaal geëxplodeerd is.

Mijn langverwachte zijderoute reis gaat dan in Mei uiteindelijk van start als ik vanuit Jakarta naar Beijing vlieg. Vanaf daar wil ik naar Istanboel reizen zonder gebruik te maken van een vliegtuig, helikopter, tapijt of ander zwaartekracht-vermijdend voertuig. Hoogtepunten die op het programma staan zijn o.a.:

- De verboden stad in Beijing bezoeken
- De 'deur naar de hel' in het bijna ontoegankelijke Turkmenistan bezoeken
- De beruchte oversteek met een containerschip over de Kaspische Zee maken
- Hiken langs middeleeuwse dorpjes in het Kaukasus gebergte van Georgië
- Een bezoek aan Cappadocië in Turkije brengen

En dan zo'n 4 maanden na vertrek uit Nieuw-Zeeland weer in Nederland aankomen. Ik heb dus vele uren aan schrijfwerk in het vooruitzicht. Hopelijk allemaal positief en vol avontuur. Tot dan!

• 03 April 2018 - 13:27

Andre (niet Heit):

Mooie vooruitzichten Rudy! Gaaf ook dat je nog langs Edoras gaat :-) Blijf je belevenissen met warme belangstelling volgen.